In 6 stappen de ideale DM-test. Dit is stap 2:

In 6 stappen de ideale DM-test met mailcalculator

Testen, testen en nog eens testen. Van groot belang in jouw DM-campagnes. Want alleen door te testen, kom je erachter hoe je jouw DM-programma steeds sterker maakt. Maar hoe doe je dat, goed testen? Wij vertellen je in deze blogreeks hoe je in 6 stappen de ideale test creëert. In het vorige blog begonnen we met stap 1: wat wil je weten? In dit blog gaan we verder met stap 2: wat is de minimale testomvang?

Minimale testomvang
Om er zeker van te zijn dat je straks uitspraken kunt doen over je testuitslag, is het belangrijk om vooraf te bepalen wat de minimale testomvang moet zijn om achteraf met de grootst mogelijke zekerheid te kunnen voorspellen dat de uitkomst van een latere roll-out vergelijkbaar zal zijn. Oftewel: als ik het mailpack nog een keer zou sturen naar een vergelijkbare doelgroep, krijg ik dan een soortgelijke uitslag? Met onze gratis mailcalculator bereken je in een paar klikken hoe groot jouw testomvang minimaal moet zijn.

Hoe werkt de mailcalculator?
Open de mailcalculator en klik het tabblad “Bereken de minimale testomvang” open. Vervolgens vul je drie velden in:

  • Te verwachten respons

Vul hier het responspercentage in dat je van je testgroep verwacht te krijgen. Dat kan de gemiddelde respons zijn die je gewend bent te krijgen, of een schatting van wat je verwacht. Hoe hoger het percentage is, hoe lager de testomvang hoeft te zijn.

  • Zekerheidspercentage

Kies hier met hoeveel zekerheid je wil kunnen voorspellen dat de uitkomst van een latere roll-out vergelijkbaar zal zijn met de testuitslag. Hoe meer zekerheid je wil, hoe groter de testomvang moet zijn.

  • Toegestane afwijking

Kies hier hoeveel procentuele afwijking in een roll-out is toegestaan ten opzichte van de testuitslag. Hoe meer afwijking je toestaat, hoe lager de testomvang hoeft te zijn.

Laten we een voorbeeld pakken. Stel dat je een respons verwacht van 15%. Je hebt een zekerheidspercentage geselecteerd van 95% en een toegestane afwijking van 10%. Dat betekent dat je met 95% zekerheid kunt zeggen dat de respons bij een roll-out niet met meer dan 10% van de respons à 15% afwijkt. Je weet dan met 95% zekerheid dat de respons in een roll-out tussen de 13,5% en 16,5% zal liggen. De minimale testomvang hiervoor is 2.177 mailpacks.

Hoe haal jij het meest uit je testcampagnes?
Mailtraffic maakt DM-campagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals het Diabetes Fonds, Wereld Dorpen voor Kinderen en Fonds Gehandicaptensport. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee om de ideale test voor jouw DM-campagne te creëren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te sparren en te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.

Je hebt nu met onze mailcalculator berekend wat je minimale testomvang moet zijn om achteraf met de grootst mogelijke zekerheid te kunnen voorspellen dat de uitkomst van een latere roll-out vergelijkbaar zal zijn. In het volgende blog lees je hoe je verder gaat met stap 3: het bepalen van je testopzet. Klik hier om verder te lezen.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix