Brief met acceptgiro: (nu nog) onvervangbaar voor fondsenwervers
Dacht je dat wij fondsenwervers alles nu online doen? Mis! Data Inside, het zusterbedrijf van Mailtraffic, onderzoekt ieder kwartaal het geefgedrag van 1,25 miljoen particuliere donateurs. Wat blijkt? Maar liefst 75% van alle losse giften komt nog steeds uit direct mail. We hebben de belangrijkste nieuwe inzichten voor je op een rij gezet.
Online en direct mail niet gelijk vóór 2027
Online fondsenwerving groeit wel degelijk. In het eerste kwartaal van 2021 is het aantal losse giften online ten opzichte van het jaar ervoor zelfs met 133% gegroeid. In totaal is het aantal online giften echter nog steeds erg laag: nog geen 4% van het aantal direct mail giften. Online vervangt de klassieke brief met acceptgiro dus nog lang niet. Stel dat het aantal losse online giften vanaf nu ieder jaar met 1,5% stijgt. En stel dat het direct mail kanaal ieder jaar met 5% daalt. Zelfs dan duurt het zeker nog tot 2027 voordat het aantal online giften gelijk is aan het aantal direct mail giften.
Meer én hogere giften uit DM?
Natuurlijk weten we ook dat het aantal losse giften uit direct mail de afgelopen jaren daalde. Toch is in het eerste kwartaal van dit jaar weer groei te zien ten opzichte van 2020. En minstens zo belangrijk: de gemiddelde gifthoogte van direct mail stijgt. Vergeleken met 2017 is de gifthoogte zelfs met 17,5% gestegen. Niemand weet hoe de toekomst eruit ziet, maar vooralsnog kunnen fondsenwervers dus nog lang niet zonder hun bekende ‘brief met acceptgiro’. Wél is het slim om online en DM te combineren. Gebruik een QR-code op de brief om online doneren te promoten. Of stuur een e-mail als herinnering op een brief. Dan versterken de online en offline wervingskanalen elkaar.
- Meer weten over de kwartaalrapportage? Lees verder op de website van Vakblad Fondsenwerving.
Hoe haal jij meer uit je direct mail?
Mailtraffic maakt wervingscampagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals de Hersenstichting, Vier Voeters en Kinderhulp. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee hoe je QR-codes kunt inzetten in je DM, of hoe je e-mailmarketing optimaal op je DM laat aansluiten. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel Arné Dutij op 038 425 03 01. Of stuur een e-mail naar a.dutij@mailtraffic.nl.