In 6 stappen de ideale DM-test. Dit is stap 6:

In 6 stappen de ideale DM-test met mailcalculator

Testen, testen en nog eens testen. Van groot belang in jouw DM-campagnes. Want alleen door te testen, kom je erachter hoe je jouw DM-programma steeds sterker maakt. Maar hoe doe je dat, goed testen? Wij vertellen je in deze blogreeks hoe je in 6 stappen de ideale test creëert. In het vorige blog keken we naar stap 5: is de testuitslag significant? In dit laatste blog sluiten we af met stap 6: hoe volg je de test op?

De testuitslag
In de vorige stappen heb je berekend of je testuitslag betrouwbaar en significant is. Als je testuitslag betrouwbaar is, is het tijd om jouw conclusies te trekken. Wat vertelt de testuitslag je, wat leer je ervan? Ga terug naar de vraag die je bij stap 1 hebt gesteld: wat wil ik weten en op welke vraag moet de test antwoord geven? Zo ga je terug naar het doel van de test en kun je antwoord geven op deze vraag.

En nu?
Hoe volg je de test op? Dat is afhankelijk van je test en de uitslag ervan. Heb je twee mailpacks tegenover elkaar getest en is één daarvan duidelijk de winnaar? Dan kun je voor een roll-out gaan waarbij je het winnende mailpack inzet. Maar testen is idealiter een on-going proces, niet een eenmalige actie. Want alleen door je test op te volgen met nieuwe tests, kun je blijven aanscherpen, leren en bijsturen. En daarmee maak je jouw DM-programma steeds sterker. Zo kun je de winnaar uitrollen en er een nieuw testpack tegenover zetten. Of je gewoontes / processen in je DM-programma aanscherpen, omdat je hebt ontdekt dat je beter korte brieven kunt schrijven, meer foto’s moet gebruiken, vaker vanuit een ander perspectief moet schrijven, of…

Tot slot
Een test levert niet altijd de verwachte of gewenste uitslag op. Maar ook al valt de uitslag misschien tegen, dan kan een test alsnog geslaagd zijn als je er nieuwe learnings uit haalt. Soms geeft een test je de bevestiging van wat je al wist, andere keren word je verrast door de uitslag en leer je iets compleets nieuws. In beide gevallen helpt het je om je DM-programma sterker te maken. En dat is uiteindelijk waar het om gaat!

Hoe haal jij het meest uit je testcampagnes?
Mailtraffic maakt DM-campagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals de Maag Lever Darm Stichting, World Vision en Fonds Gehandicaptensport. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee om de ideale test voor jouw DM-campagne te creëren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te sparren en te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix