BESPAREN OP MAILINGEN ZONDER INKOMSTENVERLIES, HET KAN! DEEL 2
Nu budgetten onder druk staan en het belang van het werven van particuliere fondsen alleen maar groter maar ook moeilijker wordt, kunnen onderstaande tips helpen om besparingen door te voeren.
Slimmer segmenteren
Het loont de moeite om een scoremodel te maken van uw donateurs. In zo’n model krijgen donateus op basis van allerlei variabelen scores. Uiteindelijk resulteert dat in een getalletje op donateursniveau. Nul wil zeggen dat er bijna geen kans is dat deze persoon een gift gaat doen, negen wil zeggen dat de donateur al met z’n pen in de aanslag zit om uw acceptgiro in te vullen. Zo bent u in staat om voor uw mailing alleen die adressen te selecteren die een bovengemiddelde kans hebben om te gaan geven.
Het advies is om te beginnen met een test. Dus mail de helft van uw adressen op de oude manier en mail van de andere helft alleen de betere scores. Bijvoorbeeld score vijf tot en met negen. De oplage van deze tweede groep wordt lager maar het is vrijwel zeker dat u met de testgroep (bijna) hetzelfde ophaalt als de veel grotere controlegroep.
Laat een specialist naar uw mailpack kijken
Laat iemand met verstand van grafische technieken kijken hoe u een gelijkwaardig mailpack kan maken dat goedkoper is. Let wel op dat die specialist dan niet alleen binnen zijn eigen productiemogelijkheden kijkt. Zorg ervoor dat het iemand is met een breed grafisch netwerk en dus onafhankelijk is (dus meestal bij een bureau werkt). Vaak blijkt er (zonder kwaliteitsverlies) meer mogelijk dan je denkt. Bert Kalle heeft op dit vlak zijn sporen verdiend en denkt graag met u mee.
Bespaartips deel 1 gemist? U kunt ze hier nalezen.