Hoe vind je een sterk onderwerp voor je fondsenwervende direct mail?

Zo vind je een sterk onderwerp voor je fondsenwervende direct mail

Het vinden van een sterk onderwerp voor je fondsenwervende direct mail is niet altijd makkelijk. Soms heb je een voorraad onderwerpen op de plank en moet je de beste kiezen. Andere keren is er geen onderwerp en moet je er actief naar op zoek. Waar moet je op letten? Wij delen 4 tips die je op weg helpen.

1. Zoek een onderwerp met urgentie
Als het niet per se nodig is, haken de meeste mensen af om te doneren. Daarom is urgentie in je direct mail belangrijk. Kun je de lezer duidelijk maken waarom zijn steun juist nu onmisbaar is en niet kan wachten tot later? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je project anders stil komt te liggen. Dat het mensenlevens kost als je niet vandaag nog hulp biedt. Of dat er een deadline is waarna een unieke kans is verkeken. Hoe urgenter je onderwerp, hoe groter de kans dat de lezer in actie komt.

2. Zoek een concreet onderwerp
Vaag en breed spreekt minder aan dan concreet en specifiek. Ga daarom het liefst voor een specifiek onderwerp en probeer er zoveel mogelijk concrete informatie over te verzamelen. Beschrijf niet alleen het probleem, maar vertel ook wat je precies gaat doen om het op te lossen. Kun je bijvoorbeeld de eerstvolgende stappen of concrete onderdelen van het project benoemen? Maak dan concreet hoe de donateur hieraan kan bijdragen. Kun je bijvoorbeeld aan de hand van geefvoorbeelden de impact van zijn gift duidelijk maken? “Voor 20 euro maakt u … mogelijk”. Hoe concreter de call to action, hoe beter de lezer in beeld heeft wat hij precies kan doen.

3. Maak je onderwerp zo actueel mogelijk
Onderwerpen die op dit moment spelen en bijvoorbeeld veel in het nieuws zijn, zijn bij de lezer in beeld en roepen dus herkenning op. Als je over actuele onderwerpen schrijft, wek je dan ook eerder de interesse van je lezer. Kun je inspelen op het nieuws of actuele gebeurtenissen? Doe dit dan.

4. Kies een onderwerp met emotie
Emotie brengt mensen in beweging. Een zakelijke, feitelijke tekst is daarom een no go. Een onderwerp wordt sterk als je een patiënt, moeder, dierenarts of nabestaande aan het woord laat. Vertel hun verhaal. Als het niet mogelijk is een persoon te quoten, kun je ook een scenario schetsen met veel details die het probleem goed beschrijven. En let op: zielige verhalen werken nog steeds, maar verhalen van hoop en blijdschap kunnen je óók die brok in je keel bezorgen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat het verhaal jezelf ook raakt als je het leest. Dat is een mooie graadmeter om te weten dat je waarschijnlijk goed zit.

Hoe haal jij meer uit je direct mail programma?
Mailtraffic maakt wervingscampagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals de Hersenstichting, Vier Voeters en Kinderhulp. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook denken we graag met je mee over het kiezen van sterke DM-onderwerpen. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix