In 6 stappen de ideale DM-test. Dit is stap 4:

In 6 stappen de ideale DM-test met mailcalculator

Testen, testen en nog eens testen. Van groot belang in jouw DM-campagnes. Want alleen door te testen, kom je erachter hoe je jouw DM-programma steeds sterker maakt. Maar hoe doe je dat, goed testen? Wij vertellen je in deze blogreeks hoe je in 6 stappen de ideale test creëert. In het vorige blog keken we naar stap 3: hoe ziet je testopzet eruit? In dit blog gaan we verder met stap 4: is de testuitslag betrouwbaar?

Betrouwbaarheid van de testuitslag
Je DM-test is op de mat gevallen en (het grootste gedeelte van) je respons is binnen. Nu wil je natuurlijk maar één ding weten: wat is de uitslag van mijn test? Welk mailpack heeft gewonnen, welk onderwerp sprak meer aan of welke insteek zorgde voor een hogere respons? Maar voordat je inhoudelijk naar de testuitslag kijkt, is het eerst belangrijk om te berekenen of de uitslag betrouwbaar genoeg is om te kunnen gebruiken bij een roll-out. Als een testuitslag niet betrouwbaar is, kun je deze namelijk niet gebruiken om conclusies te trekken. Dan heeft een analyse van je test dus geen zin. Met onze gratis mailcalculator bereken je in een paar klikken of jouw testuitslag betrouwbaar is.

Hoe werkt de mailcalculator?
Open de mailcalculator en klik het tabblad “Bereken de betrouwbaarheid” open. Vervolgens vul je drie velden in:

  • Oplage

Vul hier de oplage in van jouw testpack. Je zult merken dat hoe hoger de oplage is, hoe sneller de testuitslag betrouwbaar zal zijn.

  • Responspercentage

Vul hier de respons in die jouw testpack heeft opgeleverd. Ook hier zul je zien dat hoe hoger de respons is, hoe sneller de testuitslag betrouwbaar zal zijn.

  • Toegestane afwijking

Kies hier hoeveel procent de respons in een roll-out mag afwijken ten opzichte van de respons in deze test. Hoe meer afwijking je toestaat, hoe sneller de testuitslag betrouwbaar zal zijn.

Na het invullen van deze drie velden, zie je achter de betrouwbaarheidsfactor een getal verschijnen. De betrouwbaarheidsfactor moet minimaal 1,65 zijn. Als deze lager is, dan is de testuitslag niet betrouwbaar en kun je helaas niet stellen dat een roll-out voor een vergelijkbare uitslag zorgt. Is de betrouwbaarheidsfactor 1,65 of hoger? Dan heb je een betrouwbare testuitslag, op basis waarvan je conclusies kunt trekken.

Hoe haal jij het meest uit je testcampagnes?
Mailtraffic maakt DM-campagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals HospitaalBroeders, de Hersenstichting en Week Nederlandse Missionaris. Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee om de ideale test voor jouw DM-campagne te creëren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te sparren en te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.

Je hebt nu met onze mailcalculator berekend of jouw testuitslag betrouwbaar is. De volgende stap (stap 5) is berekenen of jouw testuitslag ook significant is. Daarover lees je meer in het volgende blog. Klik hier om verder te lezen.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix