In 6 stappen de ideale DM-test. Dit is stap 3:

In 6 stappen de ideale DM-test met mailcalculator

Testen, testen en nog eens testen. Van groot belang in jouw DM-campagnes. Want alleen door te testen, kom je erachter hoe je jouw DM-programma steeds sterker maakt. Maar hoe doe je dat, goed testen? Wij vertellen je in deze blogreeks hoe je in 6 stappen de ideale test creëert. In het vorige blog keken we naar stap 2: wat is de minimale testomvang? In dit blog gaan we verder met stap 3: hoe ziet je testopzet eruit?

Wat ga je testen?
Nu je weet wat de minimale testomvang is voor je test, is het tijd om je testopzet te maken. Eerst kijken we naar de variabelen die je wil testen. Bij stap 1 keken we naar wat je eigenlijk wil weten en op welke vraag de test antwoord moet geven. Op basis daarvan kun je bepalen wat de variabelen van de verschillende mailpacks moeten zijn. Zo kun je bijvoorbeeld testen in onderwerp, geefvoorbeelden, opmaak, afbeeldingen, envelop, insteek, lengte van de brief, de tone of voice of de selectie.

Hoe ga je testen?
Je kunt de test op verschillende manieren indelen. Een bekende opzet is die waarin je een controlpack en een testpack tegenover elkaar zet. Het controlpack is bijvoorbeeld een mailpack dat je al eerder hebt verstuurd en waarvan je weet wat de respons en/of de gemiddelde gift is. Daartegenover zet je een nieuw mailpack: het testpack. Dat kan hetzelfde mailpack met een afwijkende variabele zijn, of een compleet ander mailpack met een ander onderwerp.

Houd je test zuiver door verschillende variabelen niet door elkaar heen te testen. Wil je bijvoorbeeld de tone of voice én een acceptgiro met en zonder extra strook testen? Dan is het geen zuivere test om tone of voice A met een acceptgiro mét extra strook tegenover tone of voice B met een standaard acceptgiro zonder strook te zetten. Stel dat de respons van het eerste mailpack hoger ligt, dan weet je niet of dat door de acceptgiro of door de tone of voice komt. Of misschien door allebei? In dit voorbeeld zou een zuivere test bestaan uit vier mailpacks, waarbij per mailpack één variabele afwijkt:

voorbeeld testopzet

Verdeling
Tot slot bepaal je hoe je de controlgroep en de testgroep wilt verdelen. In de vorige stap heb je al berekend wat de minimale testomvang moet zijn om een betrouwbare testuitslag te krijgen. Houd dit minimum in ieder geval aan voor het testpack. Verder kun je jouw verdeling bepalen op basis van wat je al weet. Heb je bijvoorbeeld een controlpack waarvan je weet dat deze het goed doet, maar test je een nieuw mailpack waarvan je niet zeker weet of de respons goed zal zijn? Dan kun je ervoor kiezen om een groter deel van de selectie het controlpack te sturen en een kleiner deel het testpack. Maar stel dat je een goed werkend mailpack test tegenover hetzelfde mailpack met een afwijkende variabele, dan kun je voor een 50/50-verdeling kiezen. De zogeheten splitrun. Kijk daarnaast ook naar de segmenten: wil je over alle segmenten van je selectie heen testen of wil je de test binnen bijvoorbeeld één segment uitvoeren?

Hoe haal jij het meest uit je testcampagnes?
Mailtraffic maakt DM-campagnes voor de meest uiteenlopende goede doelen, zoals het Oogfonds, PAX en EpilepsieNL . Wij regelen alles, van het schrijven van teksten tot de opmaak en productie. Ook kijken we graag met je mee om de ideale test voor jouw DM-campagne te creëren. Samen met jou zorgen we ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit je direct mailings. Meer weten? Bel gerust eens vrijblijvend met Arné Dutij op 038 425 03 01 om te sparren en te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Mailen mag ook: a.dutij@mailtraffic.nl.

Je hebt nu je testopzet compleet. Tijd om de mailpacks te ontwikkelen en te versturen! In de volgende stap maken we een sprongetje naar het moment ná de matdatum, als je testuitslag binnen is. Stap 4 is het berekenen of jouw testuitslag betrouwbaar is. Daarover lees je meer in het volgende blog. Klik hier om verder te lezen.

© 2018 Mailtraffic - Sitebouw Simourix